SM - systém cvičenie

Kategórie
 
 
 
 
 

SM-systém je súbor jednoduchých a účinných cvikov založených na aktivácii svalových špirál. Tie sťahujú obvod tela, vyrovnávajú chrbticu do strednej línie a vytvárajú silu nahor, ktorá chrbticu naťahuje. Tým sa uvoľňujú blokády chrbtice, zvyšujú sa medzistavcové platničkya rovnomerným rozložením pohybu sa predchádza aj zvýšenému opotrebeniu kĺbov. Pre správne cvičenie, ktoré chrbtici prospieva, je dôležitá pozícia tela, charakter cviku, použitá sila, rýchlosť, dĺžka a intenzita cvičenia. SM-systém je teda „hra podľa prísnych pravidiel, ktoré však nie je zložité dodržiavať“.

Metóda SM-systém sa vyvíja viac ako 30 rokov. Už 25 rokov sa používa v klinickej praxi u pacientov s bolesťami chrbtice, s akútnym vyklenutím disku (platničky) a skoliózou. Využívajú ju aj vrcholoví športovci na zlepšenie výkonu a predchádzanie preťaženiu a degenerácii chrbtice a veľkých kĺbov. Cvičenie má tiež veľký význam pri prevencii a liečbe porúch veľkých kĺbov (bedrový, kolenný a ramenný, kĺby nohy a nožná klenba). Je vhodné pre všetkých od 5 do 100 rokov.
 

V prípade prevencie alebo pre regeneráciu chrbtice pri sedavom zamestnaní, nesprávnom držaní tela alebo jednostrannej záťaži pri práci, či športe bez ťažšej degenerácie chrbtice Vám stačí cvičiť 10-15 minút denne. Pri športe sa odporúča zacvičiť si tiež aspoň 10 minút pred a po športovom výkone.
 
Pri liečbe skoliózy u detí v školskom veku je vhodné začať s deťmi cvičiť už pri prvých prejavoch bolestí, príp. degenerácií chrbtice. Pri liečbe skoliózy (bez ohľadu na vek pacienta) treba počitať s dlhodobým cvičením (niekoľko mesiacov) v trvaní min. 60 min. denne (ideálne 30 minút ráno a 30 minút po škole, či práci alebo navečer). Po úprave skoliózy je vhodné pokračovať v cvičení v režime min. 15 minút denne.

Cvičenie metódou SM - systém je veľmi vhodné aj pre tehotné ženy a ženy po pôrode.  Tým, že spevňuje svaly panvového dna, umožňuje ľahší pôrod a chráni pred možnými problémami s únikom moču po narodení dieťatka. Zároveň prekrvuje celú oblasť panvového dna, čo prináša optimálne vyživovanie plodu počas jeho rastu v maminom brušku. Okrem toho cvičenie zbavuje všetky ženy v tehotenstve aj po pôrode častých bolestí chrbta a krížov! Dĺžka cvičenia závisí od konkrétnych problémov mamičky.

V prípade liečby ťažšieho poškodenia chrbtice, predovčetkým pri poškodení platničiek, cvičí pacient v akútnej, bolestivej fáze max. 5 minút viackrát (5-6x) denne. Postupne prechádza na dlhšie časové úseky a celkovo na min. 60 minút cvičenia denne. Liečba je dlhodobá a trvá niekoľko mesiacov až dva roky. Z dôvodu prevencie sa odporúča zotrvať pri cvičení aj po vyliečení, a to v preventívnom režime 10-15 minút denne.

Ako SM - systém funguje?

SM-systém je založený na zisteniach, že väčšinu bolestí chrbta spôsobuje nerovnováha svalov spôsobená predovšetkým nesprávnym držaním tela.

Bild_4.jpgKaždý človek sa rodí so schopnosťou tzv. špirálovej stabilizácie tela pri pohybe. To znamená, že pri pohybe sa naše svaly reťazia – nadväzujú jeden na druhý tak, že vytvoria okolo tela špirálu. Tá pôsobí ako pevný korzet, ktorý nás chráni pred pádmi a úrazmi. Hlavnou úlohou tohto svalového korzetu je trakcia chrbtice, ku ktorej dochádza v dôsledku toho, že ľudské telo je z cca 70%  tvorené vodou. Keď stlačíte plastovú fľašu naplnenú vodou, hladina vody vo fľaši stúpne. To isté sa deje s naším telom. Keď nás pevný svalový korzet obopne a stlačí, „narastieme“ a naša chrbtica sa natiahne.
Najčastejším pohybom, ktorý každý človek dennodenne robí, je chôdza. Naše telo pri správnom fungovaní dokáže pri každom kroku chrbticu natiahnuť i stlačiť. Ak však porušíme základné predpoklady pre reťazenie svalov do špirály – stačí nesprávne držanie tela – k trakcii chrbtice pri chôdzi nedochádza.

Nesprávne držanie tela spôsobuje disharmóniu vo svaloch. Niektoré svaly sú stuhnuté, iné oslabené a niektoré skrátené. Väčšina ľudí má držanie tela ako je uvedené na obr. Mechanické príčiny bolestí chrbta. Držanie tela s predsunutou hlavou spôsobuje zväčšovanie kriviek chrbtice. Krivka dovnútra tela sa nazýva lordóza a je charakteristická pre krčnú a krížovú časť chrbtice. Krivka smerom von z tela ako na hrudnej chrbtici sa nazýva kyfóza. V krčnej a krížovej časti chrbtice s prehĺbenou lordózou pôsobia stuhnuté svaly na stavce ako veľké kliešte, ktoré ich neustále a dlhodobo stláčajú k sebe. V týchto častiach dochádza k preťažovaniu chrbtice a preto sú krčná a krížová chrbtica najčastejšie postihnuté ochoreniami.

Pri dlhodobej jednostrannej záťaži tela dochádza k nerovnováhe vo svaloch i medzi pravou a ľavou polovicou chrbta, čo má často za následok vznik skoliózy. Pokiaľ sa teda jedná o skoliózu spôsobenú len disharmóniou vo svaloch, „vybočenie chrbtice“ sa dá napraviť správnym cvičením.

SM-systém je liečebný, regeneračný a rekondičný telocvik, ktorý:
 1.       navracia svalom harmóniu (uvoľňuje, naťahuje, posilňuje)

2.       učí človeka správnemu držaniu tela
3.       navracia telu schopnosť špirálovej stabilzácie tela pri pohybe, čiže navracia chrbtici  
          schopnosť naťahovať sa a stláčať pri každom kroku, čo je podstatou jej regenerácie

SM-systém je súbor účinných cvikov pre Stabilzáciu a Mobilizáciu chrbtice.
Nakoľko najčastejším pohybom, ktorému sa človek denne venuje, je chôdza, základná zostava cvikov SM-systém bola vyvinutá tak, aby každého človeka naučila správne koordinovanej chôdzi.

So schopnosťou špirálovej stabilizácie tela pri pohybe sa každý človek už narodí. SM-systém sa pretodokáže naučiť každý, bez ohľadu na vek. SM-systém znamená len návrat k už poznanému, nie učenie sa niečoho nového. Je teda vhodný pre každého od 5 do 100 rokov.
 
Vplyv SM- systém cvičenia na vnútorné orgány:

Hrudník:
- zvýšenie pohyblivosti hrudnej chrbtice, rebier
- zvýšenie rozsahu pohyblivosti hrudníka pri dýchaní
- zlepšenie ventilácie pľúc
uplatnenie: súčasť liečby pľúcnych ochorení
- zväčšením objemu hrudníka vzniká negatívny tlak, ktorý zlepšuje žilový návrat
- voľná pohyblivosť hrudníka prospieva funkcii srdca

- SMS je tiež veľmi dobre dávkovateľný kardiovaskulárny tréning
uplatnenie: súčasť liečby kardiovaskulárnych ochorení

Oblasti brucha:
- striedanie napätia a relaxácie brušných svalov vedie k výraznej zmene tlaku v dutine brušnej, prichádza k intenzívnej masáži orgánov tráviaceho traktu (GIT)
uplatnenie: súčasť liečby ochorení GIT (zažívacie poruchy)
 
Podbruško a panva:
- intenzívna mobilizácia SI (krížovobedrových) kĺbov a L (driekovej) chrbtice
- dosiahnutie optimálnej statiky panvy
- vznik premenlivého tlaku v dutine brušnej
- intenzívna masáž orgánov urogenitálneho traktu (UGT)
- zlepšenie prekrvenia UGT - vplyv na výživu a imunitu
- uvoľnenie canalis pudendalis - cievne zásobenie a inervácia panvového dna a pohlavných orgánov
- intenzívne posilnenie svalov panvového dna
 
Hlava:
- statika hlavy - vybalansované postavenie hlavy nad hrudníkom
- relaxácia zvyšného svalového napätia svalov šije TP (trigger point) - eliminácia zdroja bolesti hlavy
- optimalizácia priebehu a. vertebralis, a. carotis, vena jugularis - zlepšenie prekrvenia hlavy 
- vplyv na vegetatívny (autonómny) nervový systém – priamy anatomický vzťah k šijovým svalom
 
Imunitný systém:
- primeraná svalová námaha zvyšuje telesnú teplotu
- zlepšenie cirkulácie krvi – zlepšenie miestneho prekrvenia
(nosohltan, mandle, urogenitálny trakt a.i.)
uplatnenie: nešpecifická stimulácia imunitného systému
 
CNS (centrálny nervový systém):

- endorfinový efekt cvičenia - tlmenie bolesti, zlepšenie nálady

Diagnózy a indikácie:

- deformujúce dorzopatie, ochorenia medzistavcových platničiek, ochorenia medzistavcových platničiek krčnej chrbtice, dorzalgie, artrózy, iné ochorenia kĺbov, poškodenia ramena, bolestice chrbtice, vertigo, migrény, bolesti hlavy, myalgie, hypermobilný syndróm, výborné pred planovaným otehotnením aj počas tehotenstva

 
avatar

Katka

Vďaka,Ekomarket SM systém je skvelý na cvičenie a Vám vďaka za rýchle dodanie. Katka

...

...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia